Bij acute kiespijn of een ontsteking

Laat uzelf niet bang maken door die spannende verhalen, want een wortelkanaalbehandeling is praktisch altijd nagenoeg pijnloos uit te voeren. Een wortelkanaalbehandeling is nodig bij acute kiespijn of als een tand of kies ontstoken is. Dit laatste hoeft trouwens niet altijd te betekenen dat de tand of kies op dat moment ook pijnlijk is.

Wat wordt er gedaan bij een wortelkanaalbehandeling?

Om dat te begrijpen moeten we even uitleggen hoe het binnenste van een “gebitselement”, zoals de tandarts het noemt, eruit ziet. Het binnenste van een gebitselement is hol, dat wil zeggen; in een normale, gezonde situatie bevindt zich daar de zenuw en het levende weefsel. Deze lopen via kanaalvormige ruimtes naar de wortelpunt(-en). Bij een wortelkanaalbehandeling gaat het er nu om, dat de gehele binnenste ruimte en de wortelkanalen schoongemaakt worden en vervolgens afgesloten. Als de zenuw nog leeft, wordt de tand of kies altijd onder lokale verdoving aan de bovenkant open geboord.

Vervolgens worden met hele dunne vijltjes en andere instrumenten de wortelkanalen tot aan de wortelpunt, leeg- en schoongemaakt. De wortelkanalen die in eerste instantie vaak erg nauw zijn, worden daarbij ook wijder gemaakt. Als dit gedaan is, worden de kanalen vervolgens dichtgemaakt. Dit wordt meestal gedaan door middel van een rubberachtig materiaal, dat in combinatie met een cement uiteindelijk het gehele kanaal opvult.

Wortelkanaalbehandeling

De gehele behandeling wordt meestal uitgevoerd onder zogenoemd “cofferdam”. Dit houdt in dat er een elastische lap over de te behandelen tand of kies getrokken wordt. Het gebitselement wordt zodoende aan alle kanten omsloten. Op die manier kunnen de kanalen optimaal schoon worden gemaakt onder zo steriel mogelijke omstandigheden.

Napijn van een wortelkanaalbehandeling

Als de behandeling klaar is, moet er rekening worden gehouden met enige napijn. In de meeste gevallen stelt het weinig voor en is het na drie dagen over. In enkele gevallen kan het wat langer duren, maar kan het eigenlijk altijd met een gewone pijnstiller worden opgelost. Bij een grote kies moeten meestal drie of vier wortelkanalen behandeld worden en kan de totale behandeling wel zo’n anderhalf uur duren. Eventueel is zo’n behandeling natuurlijk wel over meerdere zittingen te spreiden als dat wenselijk is.

Naderhand wordt er een stevige vulling geplaatst over het behandelde element. In de meeste gevallen is het nodig om het element ook van een kroon te voorzien. Dit om risico op breuken voor de lange termijn te voorkomen. Want daar is het uiteindelijk natuurlijk allemaal om begonnen: het behouden van het eigen gebit!

• Complexiteit van (orale) lichen planus

29 februari 2024

• Waarom heb ik fluoride nodig?

02 februari 2024

• De impact van vapen op het gebit

26 januari 2024